Ik Centraal -> Geldt dit voor jou ook al?

centraal

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Als er iets aan de hand is in jouw leven, dan wil je ook graag centraal staan.

Vraaggerichte zorg gaat over dezelfde zaken als aanbodgerichte zorg maar is meer ingesteld op het (weer) centraal laten staan van de hulpvrager. Samen kijken wat er precies passend is en mogelijk om zodoende op weg te kunnen gaan naar verbetering van de situatie. Wat ons betreft is dat heel erg waardevol en daarom besloten wij met Ego Centralis in dit gat te stappen met onze diverse (hulp) producten.

Veel mensen zullen onder normale omstandigheden  het idee hebben centraal te staan in hun eigen leven.  Dit centraal staan helpt bij het floreren en groeien.  Het is mogelijk om binnen die grenzen van eigen en andermans geluk, jezelf centraal te laten staan. Iedereen wil het liefst het beste uit het leven halen en op eigen wijze genieten van al het moois wat er is.

Maar wat nu als er wat gaat spelen in het leven? Stel dat alles even niet meer zo vanzelfsprekend is, wat dan? Denk hier bijvoorbeeld aan het oplopen van een trauma of het verliezen van een persoon of iets anders. Stel je voor een burn-out of overspannen zijn. Je hebt baanverlies of inkomsten verlaging, Of nog heftiger, jij of iemand uit jouw omgeving loopt tegen ernstige ziekte of een psychische aandoening aan. Je kan iets dergelijks al meemaken op dit moment maar ook bedenken dat dit zou kunnen gebeuren. Denk je dat je dan nog steeds zo centraal zal staan??

Onze ervaring leert ons dat mensen waarmee "iets" aan de hand is, vaak het gevoel hebben dat ze geleefd worden of zelf geen controle over regie meer hebben.

Voor opgesteld, iedereen in hulpverlenersland doet zijn/haar uiterste best om te helpen. Ze willen zo goed mogelijk anticiperen op een cliënt met een (hulp) vraag. Ondanks al deze goede intenties hebben wij in Nederland een systeem ontwikkeld wat valt onder de aanbod gerichte zorg. Bij veel (wat kleinere) problemen/zaken past dit vrij redelijk en hierbij zijn veel mensen gebaat. Echter wanneer problemen wat heftiger of meer complex zijn dan zal deze manier van zorg verlenen gaan schuren.

Wat nu als  jij net degene bent waarvoor het aanbod niet echt passend is en daardoor niet aansluit bij jouw probleem,  of dat blijkt dat je op een enorme wachtlijst geplaatst wordt. Je hebt alleen geen hulp gezocht omdat je over enige tijd problemen krijgt want die heb je nu. Dan gaat het dus schuren. Je hebt op dat moment dus hulp nodig en niet wanneer je aan de beurt bent.  Men kan dan tijdelijk niets anders voor je doen. Ook kan je, al verschillende dingen hebben geprobeerd. Het aanbod lijkt alleen niet te werken.  Of er speelt iets bij een gezinslid en het hele gezin gaat hieronder gebukt. We weten dat niet iedereen wordt bijgestaan in die situatie. Helaas is het aanbod dan niet toereikend en dat zou je maar overkomen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

centraal

Ineens sta je daar dan wat meer langs de zijlijn!

Wanneer het aanbod niet past bij jouw vraag dan wordt het centraal staan ineens een stuk lastiger. Vaak gaat dit gepaard met grote gevolgen, veel verdriet en waarschijnlijk ook met de nodige frustratie. Juist wanneer het even allemaal niet zo loopt als je zou willen dan wil je zeker niet aan de zijlijn geraken. Tenminste, wij denken dat jij dan liever ook echt centraal zal staan, toch?

Onze ervaring leert dat het leveren van maatwerk (vraaggerichte zorg) sneller tot resultaat leidt. Jij als hulpvrager  weet zelf maar al te goed wat er nodig is of wat er wel/niet werkt. Daarop gebaseerd leveren wij een aanbod wat meer passend zal zijn.  Zorg voor jou als hulpvrager en je omgeving tijdens de wachttijd, is een voorbeeld van vraaggerichte zorg.  Je vraagt namelijk niet voor niets nu om hulp. Samen met jou gaan we de eerste stappen zetten om weer in rustiger vaarwater te komen, is het begin voor jou om weer centraal te staan.  We helpen je dan in de tussentijd om met meer inzicht in de problematiek bij de behandelaar terecht te komen.

Wil jij als hulpvrager ook weer "centraal" staan?

Wij werken in de regio Utrecht (soms ook daarbuiten) op locatie en elders in Nederland, bieden wij onze producten via online mogelijkheden. Onze doelstelling is om de aankomende jaren een netwerk van aangesloten coaches en begeleiders uit te rollen over heel Nederland. Dit is belangrijk omdat hetgeen wat aangeboden wordt aan hulp per gemeente ook erg verschillend kan zijn.  Door het weer centraal stellen van de hulpvrager willen wij de focus richten op de weg naar de gezondere en meer vrije toekomst ipv te moeten blijven hangen in het negatievere verleden.

Vaak is het niet alleen de hulpvrager die ondersteuning nodig heeft maar lopen er bijvoorbeeld ook mensen in de directe omgeving rond met vragen of onuitgesproken zorgen en verdriet. Zij hebben vaak ook steun of begeleiding nodig. Er zijn ook mensen die begeleiding zoeken om hen te helpen om de juiste zorg te vinden omdat zij verdwalen in het warrige spinnenweb van dit moment. Of, de hulpvrager heeft behoefte aan 1 op 1 begeleiding op tijden die anders zijn dan de kantoor tijden op dit moment.

Wanneer blijkt dat problematiek te groot is voor ons, dan zullen we de hulpvrager alsnog bijstaan totdat we zeker weten dat er iets doeltreffender  gevonden is.  Zelfs daarna kunnen wij een vorm van begeleiding of coaching bieden en wij hebben ontdekt dat dit leidt tot zeer mooie resultaten. Niet of – of maar en – en. 

Ook met problemen wil jij gezien worden en centraal staan toch?

 

Ben jij die persoon die het idee heeft niet meer centraal te staan? Lijkt het erop dat de aanbod gerichte hulp niet bij jouw vraag past? Ken jij iemand of ben jij iemand op wie dit echt van toepassing is? Kortom, denk jij als hulpvrager ook dat maatwerk een betere oplossing gaat zijn? Neem dan eens contact met ons op voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek. Wat ons betreft moet iedereen weer centraal staan! Wij zijn sterk van mening dat hulpverlenen een gevoelsbelevenis is. Hulpverlenen hoort niet thuis in een systeemwereld zoals die nu wel vormgegeven wordt. Wij helpen je graag weer centraal te komen staan! 

Gebruik ons contactformulier om een afspraak met ons te maken of bezoek (en like) onze facebookpagina

Wilt u onze Nieuwsbrieven ontvangen?

Dan blijft u op de hoogte van al onze activiteiten

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Er is meer te lezen!!

overtuigen
Blogs / Oproepjes

Anderen overtuigen, waarom eigenlijk?

De vraag is, wie we nu echt overtuigen. Wanneer we zo eens rond kijken op het internet, ons oor te luisteren leggen op een terras

voornemens
Blogs / Oproepjes

Hoe zit het met jouw goede voornemens?

We komen weer in die tijd van het jaar dat de goede voornemens in de rondte vliegen. Zo vlak voor oud en nieuw krijgen heel

Lid worden?

Door lid te worden van Ego Centralis krijgt u veel meer functionaliteit op de website. Lid worden kan al gratis. U krijgt dan een eigen profiel pagina en toegang tot onze fora. Plus nog meer leuke dingen.

Klik hier  voor meer informatie!!

Recent Posts

Recente reacties

Wilt u ook lid worden van Ego Centralis

Bekijk snel de mogelijkheden! Start met gratis!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

Wil je contact opnemen met Ego Centralis?

Vraag stellen / Opmerking plaatsen

Uiteraard doen wij onze best om binnen 24 uur te reageren.

Wij kunnen ook gebeld worden, Tel: 0302682726

Contactpersoon: